Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Πλατείες και άλση θα ροκανίσει η νέα γραμμή του Μετρό



To κυβερνητικό success story επιχειρεί να αναβιώσει ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης προωθώντας βεβιασμένη "ωρίμανση" τμήματος της σχεδιαζόμενης νέας γραμμής 4 του μετρό, η κατασκευή της οποίας είχε εξαγγελθεί την περασμένη δεκαετία από τον τότε ΥΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά.





Χθες, ο υπουργός Υποδομών έσπευσε άρον-άρον να ανακοινώσει την προεκλογική δημοπράτηση της πρώτης φάσης για την κατασκευή τμήματος περίπου 12 χιλιομέτρων, από τη Βεΐκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή, με 14 σταθμούς, σε δύο μήνες, τον Δεκέμβριο του 2014. Πρόκειται για το πρώτο κομμάτι από τα συνολικά 32 χλμ. της νέας γραμμής, που κάποτε, από τον Περισσό, θα ακουμπήσει το Μαρούσι. Για τα "ώριμα 12 χλμ." η ολοκλήρωση των οριστικών μελετών εκκρεμεί και τοποθετείται γενικώς εντός του 2015, παρά ταύτα η ημερομηνία διεξαγωγής της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού, η οποία περιλαμβάνει την κατάθεση οικονομικών προσφορών των κατασκευαστικών εταιρειών που θα προεπιλεγούν στην πρώτη φάση, προσδιορίζεται για το φθινόπωρο του 2015.

Επιπλέον η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι υπό εκπόνηση και οι περιβαλλοντικοί όροι κατασκευής και λειτουργίας θα εκδοθούν πριν από τη δεύτερη φάση. Σύμφωνα με τις χθεσινές εξαγγελίες ο χρόνος κατασκευής λογαριάζεται σε επτά έτη από την υπογραφή της σύμβασης, τέλη του 2022 δηλαδή, αν όλα πάνε τέλεια (ο κανόνας είναι το αντίθετο). Αφού οι οριστικές μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται κατ' εκτίμηση στο 1,2 δισ. περίπου. Κατά τον υπουργό, 500 εκατ. θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ, στο οποίο έχει ενταχθεί το έργο... παρ' ότι το πρόγραμμα δεν έχει εγκριθεί ακόμη από την Ε.Ε., και άλλα 800 εκατ. από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Η χωροθέτηση πάντως των 14 σταθμών, όπως αποτυπώνονται στους χάρτες της Αττικό Μετρό, απειλεί να καταλάβει πλατείες πυκνοδομημένων γειτονιών, άλση και χώρους πρασίνου, ανάσες απαραίτητες και σπάνιες στο Λεκανοπέδιο.

Η χάραξη προβλέπει τους εξής σταθμούς:

  • Άλσος Βεΐκου, Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων.
  • Γαλάτσι, Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου.
  • Κυψέλη, πάνω στην Πλατεία.
  • Δικαστήρια, Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
  • Αλεξάνδρας, Διασταύρωση με Μουστοξύδη.
  • Εξάρχεια, πάνω στην Πλατεία Εξαρχείων.
  • Ακαδημία, Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα.
  • Κολωνάκι, στην Πλατεία.
  • Ευαγγελισμός, Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου, στο πάρκο όπου και το Πάρκο Ριζάρη.
  • Καισαριανή, Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως, πάνω σε μικρό πάρκο.
  • Νήαρ Ηστ, Εθν. Αντιστάσεως, πέφτει εντός του ομώνυμου ιστορικού ποδοσφαιρικού γηπέδου.


Στον Δήμο Ζωγράφου σχεδιάζονται οι σταθμοί: Ιλίσια στην Πλατεία Κύπρου, Ζωγράφου στην Πλατεία Γαρδένια και Γουδή στην Πλατεία Ελευθερίας.

Όπως είναι γνωστό, οι σταθμοί απομειώνουν ζωτικό κοινόχρηστο χώρο διότι απαιτούν εισόδους - εξόδους, φρεάτια εξαερισμού, ανελκυστήρες κ.λπ. Πάντως, την ώρα που ο υπουργός Υποδομών εξυμνούσε τα οφέλη της διαβούλευσης, η οποία είναι αναγκαία και απαραίτητη προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα κατά τη διάρκεια της οριστικής μελέτης και της κατασκευής του έργου, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ήταν κάτι παραπάνω από σαφής: Οι χωροθετήσεις των σταθμών είναι δεδομένες.

Ο διευθυντής Μελετών της Αττικό Μετρό Π. Κλήμης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι για τη χωροθέτηση και την κατασκευή του έργου δεν απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων διότι η Γραμμή 4 προβλέπεται στο Νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας. Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η επέκταση των εγκαταστάσεων συντήρησης και επισκευών του αμαξοστασίου Σεπολίων, καθώς και η κατασκευή ενός νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας για όλες τις γραμμές του μετρό εντός του αμαξοστασίου των Σεπολίων, ενώ η υποβολή προσφορών, "με κατ' αποκοπή τίμημα για την ολοκλήρωση του έργου με το 'κλειδί στο χέρι'", περιλαμβάνει και 17 συρμούς. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρ. Τσίτουρας, εμμέσως πλην σαφώς, είπε ότι ο νέος διαγωνισμός είναι απαλλαγμένος από δουλείες τύπου Siemens, όπως συνέβη με τις επεκτάσεις της βασικής γραμμής του μετρό.


Χθες ενημερώθηκαν οι δήμαρχοι

Οι δήμαρχοι των περιοχών (Αθηναίων Γ. Καμίνης, Γαλατσίου Γ. Μαρκόπουλος, Ζωγράφου Τ. Καφατσάκη και Καισαριανής Γ. Κοντόσταυλος), όπου τα σχέδια δείχνουν ότι θα περάσει το μετρό, όπως φάνηκε στη συνέντευξη, ενημερώθηκαν χθες. Άλλο ένα ενδεικτικό στοιχείο... της "ωριμότητας" του έργου.

Η τοποθέτηση του δημάρχου Αθηναίων Γ. Καμίνη, ο οποίος μόλις ολοκλήρωσε την ομιλία του αποχώρησε πριν γίνει αναλυτική παρουσίαση από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό, ήταν αμφίσημη. Χαρακτήρισε το έργο σημαντικό, ενώ μίλησε για κακό σχεδιασμό των στάσεων στο μετρό που ήδη λειτουργεί, εννοώντας προφανώς τις χωροθετήσεις των σταθμών. Αφ' υψηλού έψεξε άπαντες, διότι δεν συζητούν για τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη, εν αντιθέσει με την Ισπανία, στην οποία τα ποσοστά ανεργίας είναι παραπλήσια με τα δικά μας, αλλά αυτές τις ημέρες συζητά την επέκταση της πεζοδρόμησης σε όλο το κέντρο της. Επίσης έκανε λόγο "για ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας μέσα από τη σωστή και προγραμματισμένη πεζοδρόμηση" στην Αθήνα.


Πηγή: ΑΥΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου